Jídlo a generace: Jaké jídlo z vás udělá boomera a čím pohostit Generaci Z?

4 min. čtení

Už dávno neplatí, že jídlo je jen nutná potřeba pro přežití. Naopak je lepší si ho pořádně užít a vychutnat! Stalo se společenskou událostí, ať už vyrazíte na romantickou večeři do města nebo si pozvete přátele a pomocí dovážkové služby objednáte pohoštění až domů. Které jídlo je teď nejvíc trendy a na čem si pochutnávala generace „Husákových dětí“?

Jídlo je odrazem kultury, doby a technologického pokroku. A tak není divu, že pro každou generaci je typický jiný výběr jídla i jiný styl stravování. Tradiční česká kuchyně pomalu ustupuje do pozadí a do popředí se derou poké bowls, vejce benedikt nebo avo chléb. Při pohledu na to, jak se preference v jídle měnily můžeme sledovat fascinující příběh o změnách ve společnosti, hodnotách i o rozvoji technologií. Stravovací návyky se přirozeně vyvíjí v čase, ale proč si někdy neudělat výlet do minulosti skrz talíř s obědem?

Generace „Husákových dětí“ (potomci „baby boomerů“) vyrůstala v období československé normalizace, a tedy předchozího režimu. Oproti dnešku tak pravá italská pizza nebo americký hamburger rozhodně nepatřily k běžným položkám na menu. Jídelníček této doby byl založen spíše na dostupnosti než na výběru, a hlavní roli ve stravování hrála tradiční česká kuchyně v čele s omáčkami a knedlíky. Nechyběly samozřejmě řízky nebo pečené kuře s kečupem, obecně však převažovala tučnější kalorická jídla.

Mileniálové přinesli do světa jídla značné změny. S revolucí se změnila i rozmanitost kuchyně a kečupovou omáčku se špagetami a eidamem pomalu vystřídala rajčatová passata s penne a parmazánem. Místo karbanátků nastoupily burgery s mletým hovězím a cheddarem. S postupnou globalizací se tedy jídelníček stal pestřejší a otevřenější novým zahraničním kuchyním. Tato generace začala také klást větší důraz na zdravé stravování i jeho různé typy, jako je vegetariánství nebo veganství. Zájem o původ potravin, jejich vliv na zdraví a dopad na životní prostředí se stal důležitým aspektem při výběru jídla.

Pro navazující Generaci Z je typický ještě sofistikovanější přístup k jídlu. Tato generace je silně ovlivněna digitálními médii a sociálními sítěmi, a propadla kouzlu avokáda a brunche (ale kdo ne!). Přestože si cení pohodlí, stále více se zaměřují na zdravé a udržitelné možnosti stravování. Gen Z se v podstatě soustředí na hledání rovnováhy mezi pohodlím a udržitelností, a využívají tak často dovážkových služeb jako je například foodora. Oblíbená jsou různá smoothies se superpotravinami nebo poké bowls, které si často může strávník poskládat podle sebe (a je to tak skvělá možnost pro všechny generace potkat se nad jedním jídlem, pro každého sestaveného trochu jinak ke spokojenosti všech).

Ať už se cítíte jako člen kterékoliv generace, pochutnáváte si rádi na kvalitních burgerech nebo se naopak stravujete vegansky, dovážková služba vám doveze, co si jen budete přát. A například díky možnosti sledování kurýra v aplikaci foodora ani nemusíte svou objednávku nervózně vyhlížet z okna – prostě se vám aktualizuje stav vaší objednávky automaticky a vy vidíte, kdy kurýr jídlo vyzvedává a za jak dlouho k vám odhadem dorazí. Kachna se zelím a knedlíky, mexická kuchyně, asijská, italská…v dnešní době si stačí vymyslet, na co máte chuť a můžete si být jisti, že někde už vám někdo chystá večeři.

Markéta Pavelková https://www.krizovatkachuti.cz/author/redakce

redaktorka, fotografka, recenzentka a webová degustátorka :)

moto: "piš o tom cos zažil a ochutnal na vlastní kůži"

Mohlo by se vám také líbit

Více článků od autora